Hvad gearing skal jeg bruge?

Hvad gearing skal jeg bruge?

Et ofte stillet spørgsmål vi møder på banen er den korrekte gearing. Denne artikel vil jeg opdatere løbende, så det er godt at komme tilbage ind i mellem og tjekke op om der er flere baner på listen.  

15-11-2019

karting gearing opsætning
Da vi som team kun har fokus på de såkaldte DASU-klasser, vil du også kun finde information vedrørende disse klasser her på siden. 
Dette indlæg skal gøre karting lettere for dig. Karting kræver forberedelse, og en af mine fremtidige indlæs vil jeg skrive hvad vi fx. dokumenterer når vi forlader en bane. Karting kræver dokumentation. 

Hvis du er i tvivl om hvilke gearinger du skal bruge på de forskellige baner og i klasserne Cadet Mini, Cadet junior og OKJ, så kan du her læse vejen til et godt udgangspunkt. Jeg opdaterer fremadrettet med klasserne OK samt KZ2. 

For CM er valget forholdsvis enkelt. Her har du kun tre bagtandkranse at vælge imellem. Reglementet foreskriver brug af enten 72, 73 eller 74 tænder.

Gearingerne er vejledende, samt alle gearinger er baseret på Bridgestone dæk. Når dækkene ændrer sig, så kan gearingen klart nok også ændres, men dette bliver vedligeholdt på denne side, så oplysningerne er valide.

Grindsted

CM kan du afhængig af kørerens erfaring vælge 72 eller 73 tænder.

CJ på denne bane skal køre omkring 11:82. Når jeg skriver omkring, så er det jo afhængig af banen på dagen, men 11:82 er et fornuftigt udgangspunkt.

For OKJ er et godt udgangspunkt omkring 12:78.

Rødby

Rødby er den nyeste bane vi p.t har i Denmark. Banen er med masser af overhalingsmuligheder og for den rutinerede kører er der også en masse muligheder om at hente en tabt placering tilbage i efterfølgende sving. Bemærk - billedet er den gamle bane, som jeg af nostalgiske årsager stadig godt kan lide. Gearingerne er til den nye bane :-)

CM kører typisk 11:72 (hvis banen er tør). Og også ved denne bane gælder det lille hint i bunden af denne blog.

CJ er en god begyndelse hvis du sætter 11:80 på.

OKJ skal du tænke omkring 12:74

Rødby

Rødby er den nyeste bane vi p.t har i Denmark. Banen er med masser af overhalingsmuligheder og for den rutinerede kører er der også en masse muligheder om at hente en tabt placering tilbage i efterfølgende sving. Bemærk - billedet er den gamle bane, som jeg af nostalgiske årsager stadig godt kan lide. Gearingerne er til den nye bane :-)

CM kører typisk 11:72 (hvis banen er tør). Og også ved denne bane gælder det lille hint i bunden af denne blog.

CJ er en god begyndelse hvis du sætter 11:80 på.

OKJ skal du tænke omkring 12:74

Roskilde

Roskilde er en speciel bane. Mange hurtige, langtrukne sving, som kræver gode færdrigheder af køreren. Jeg hører ofte at Roskilde er en let bane, da den køres med høj hastighed. Lige det modsatte gælder. Roskilde er en teknisk udfordrende bane. Her er der en del nøgleområder, som virkeligt skal arbejdes med.

I CM kan du køre med den tungeste gearing tilladt af reglementet (11:72).
I CJ er 11:80 et godt udgangspunkt og kører du
OKJ så ligger du omkring de 12:77

Thy karting center

Thy har i 2019 fået nyt asfalt, hvilket har ændret banen markant. Dækkende slides mindre, ujævnhederne er væk.
Men thy er stadig en af de mest krævende baner i Danmark.
 
For CM gælder det samme, som på de resterende højhastighedsbaner. 11:72
CJ kører fornuftig hvis du vælger 11:81
og for OKJ gælder omkring 12:77

Thy karting center

Thy har i 2019 fået nyt asfalt, hvilket har ændret banen markant. Dækkende slides mindre, ujævnhederne er væk.
Men thy er stadig en af de mest krævende baner i Danmark.
 
For CM gælder det samme, som på de resterende højhastighedsbaner. 11:72
CJ kører fornuftig hvis du vælger 11:81
og for OKJ gælder omkring 12:77

Vore ydelser

Her kan du læse mere om vore primære forretningsområder

Følg os

Mandril Racing er på de sociale medier, og vi holder siderne opdateret. 
Send os et "Like" og være opdateret.